Fien Aleman

Fien Aleman maakt olieverf schilderijen met de natuur als onderwerp, waarbij zij vooral wordt geïnspireerd door de vorm of de structuur, mens en milieu. 

Het werk kenmerkt zich door een helderheid, die wordt veroorzaakt door een primair kleurgebruik.

Een autodidactisch schilderes uit Haagse Kringen

 maar... met een oorspronkelijk Schiedams tintje

Schiedamse jaren

Haar wieg stond in Schiedam en de bevrijdingsfeesten waren nog in volle gang toen Fien Aleman op 26 mei 1945 het levenslicht aanschouwde.

Ondanks het duidelijk aanwezige tekentalent kiest zij na de Jan Ligthartschool en de Willem de Zwijgerschool voor MULO toch min of meer bewust voor een interne verpleegsteropleiding in het vroegere Gemeenteziekenhuis aan de Burgemeester Knappertlaan in Schiedam.

Haar fascinatie voor dit verzorgende beroep en het vervolg daarop, de verzorging binnen de psychiatrie, heeft tot gevolg dat zij omstreeks 1969  Schiedam verlaat. Haar nieuwe woonplaats wordt dan Oestgeest.

 Later in 1973 verhuist zij naar Den Haag. Fien heeft dan inmiddels de Sociale Academie doorlopen (1972-1976) en is actief als maatschappelijk werkster.

Geboren onder het gesternte tweeling heeft Fien al die jaren haar liefde voor het tekenen en schilderen echter nooit opgegeven.

Famous Artist School
Al tijdens haar Schiedamse periode volgt Fien ’s avonds in haar spaarzame vrije uren de Amerikaanse teken- en schildercursus ‘Famous Artist School’. Het duurt dan echter nog tot 1979 voordat zij potlood en papier weer ter hand neemt.

 Vrije Academie
Inmiddels getrouwd, wordt in 1978 haar zoon Harmen geboren. Misschien daardoor geïnspireerd, of door de verkregen vrije tijd vanwege het parttime werken, bezoekt Fien een aantal jaren de vrije Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Hier ontwikkelt zij zich als een autodidactisch Kunstenares.

Natuurlijke technieken

Aanvankelijk schildert Fien gouaches en realistische stillevens in olieverf. Later richt zij zich vooral op onderwerpen vanuit de natuur, zoals bloemen, planten en dieren. Het zijn vooral de vorm en structuur die haar verleiden tot het maken van grote doeken met vaak macroachtige afbeeldingen. Haar werk kenmerkt zich door een opvallende helderheid, veroorzaakt door het mengen van primaire kleuren van rood, blauw en geel.